SOCIAL PEDAGOGY AND SOCIAL PSYCHOLOGY COMPARATIVE RELATIONS
Keywords:
Social psychology, social pedagogy, educational phenomena, psychosocial activities.Abstract
The study examines the relationship between
two concepts insufficiently fixed into the collective mind
of the scientific community from the educational sciences
branch. "Social Pedagogy" and "Social Psychology" tend
to become Evelina BalaÈ™
frontier sciences, seeking arguments to become mature
sciences, with an outlined personality. The difficulties of
such an undertaking are amplified because of the existence
of identical areas of analysis ("educational phenomenaâ€)
and also by the delay in arranging the concepts in an
unequivocal and unambiguous language (ex.
Psychosociology - Sociopedagogy - Social Psychology -
Educational pedagogy).
References
Chelcea, S., (2010), Psihosociologie. Teorii, cercetări, aplicații, Editura
Polirom, Iași
Chelcea, S., (2010), Curs de psihologie socială, http: www. Scribd. Com.
(accesat 7 sept. 2010).
Cristea, S., (2000), Dicționar de pedagogie, Editura Litera internațional,
Chișinău-Bucureşti
Dicu, A., Dumitriu, E., (1973), Probleme de psihosociologie a educației,
Editura Științifică, București
Drobot L., (2008), Pedagogia socială, Editura Didactică și Pedagogică,
București
Durkheim, E., (1980), Educaţie şi sociologie, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti
Golu, P., (1989). Fenomene și procese psihosociale, Editura Științifică și
Enciclopedică, București
Golu, P., Golu, F., (2012), Dimensiuni aplicative ale Psihologiei sociale,
Editura Univesitară, București
Iluț P., (2009), Psihologie socială și sociopsihologie, Editura Polirom, Iași
Jude, I., (2008), Educație și socializare, Editura Academiei Române, București
Kelemen, G., (2013), Pedagogia socială, Editura Universității Aurel Vlaicu,
Arad
Langa, C., (2013), Sociologia educației, Editura Didactică și Pedagogică,
BucureÅŸti
Moscovici, S., (coord.) (1998), Psihologia socială a relațiilor cu celălat, (trad.),
Editura Polirom, Iași
Moscovici, S., (1997), Psihologia socială sau maşina de fabricat zei, Editura
Universităţii „Al. I. Cuzaâ€, IaÅŸi
Neacșu, I., (2010), Pedagogia socială. Valori, comportamente, experiențe,
strategii, Editura Universitară, București
Neacşu, I., (2010), Introducere în psihologia educației și a dezvoltării, Editura
Polirom, Iași
Neculau, A., (coord), (1996), Psihologie socială. Aspecte contemporane,
Editura Polirom, Iași
Popovici, D., (2003), Sociologia educaţiei, Institutul European, Iaşi
Potolea, D., Noveanu, E. (coord) (2007, 2008), Științele educației. Dicționar
enciclopedic, Editura Sigma, București, (vol. I), (vol. 2).
Rada, C., Peltea, B.B., (2014), Psihologie socială. Dinamica grupurilor, Editura
Universitară, București
Roman, A., (2008), Societate, educaţie, comunicare. Abordări sociopedagogice
ale clasei de elevi, Editura Universităţii “Aurel Vlaicuâ€, Arad
Roman, R., (2006), Comunicare și societate. Elemente de sociologie generală,
Editura University Press, Arad
Visscher De, P., Neculau, A., (coord.) (2001), Dinamica grupurilor – texte de
bază, Editura Polirom, Iaşi