THE IMPACT OF THE FAMILY ENVIRONMENT ON THE YOUTHS ACADEMIC PURSUIT

<doi>10.24250/jpe/1/2021/AMP/TL/EZ

Authors

  • Ana Maria POPESCU West University of Timisoara
  • Theofild LAZAR West University of Timisoara
  • Elisabeta ZELINKA West University of Timisoara

Keywords:

education, family environment, academic pursuit, youth

Abstract

Education has played a key part in the contemporary society after the fall of the communist regime in 1989. More and more frequently people have shown great interest in the attempt to quench their thirst for knowledge and success. Most of them have chosen to continue studying, to start a family and opt for a high-quality job.

In this paper we have tried to emphasize the fact that the parents’ involvement in the education of the youth aged 18 - 25 has an influence on their academic pursuit. When parents are responsibly committed to their children’s education the latter tend to consider the educational process more seriously and thus obtain better results. The findings resulting of the quantitative research have confirmed that the more the parents get involved in their relationship with the child and the school, the better their results and their schoolwork efficiency will be.

Considering that school is an element which the human personality development crucially depends on, it is also true that a well-balanced education should take into account the part played by family.

References

Adler, A. (1995). Sensul vieții. București: Editura IRI.

Agabrian, M. (2006). Şcoală, familie, comunitate. Iași: Institutul European.

Alexandru, J. (1979). Dicţionar de pedagogie. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Baumrind, D. (1978). Parental disciplinary Patterns and Social Competence in Children în Youth and Society, vol. 9, nr. 3, pp. 236-239.

Bălășoiu, R. Influenţa mediului sociocultural de provenienţă asupra reuşitei şcolare. Accesat la 15.06.2020. www.armyacademy.ro.

Bourdieu, P. (1999). Rațiuni practice. București: Meridiane.

Cara, A. et al. (2017). Implicarea familiei-școlii-comunității în asigurarea coeziunii sociale și oferirea unei educații de calitate. Studiu analitic. Chișinău: IȘE.

Coman, C. (2007). Tehnici de negociere. [Negotiation techniques] CH Beck.

Coman, C. (2010). Modern media innovation in electoral campaigns. Revista de cercetare şi intervenţie socială, (31), 45-53.

Coman, C., & Netedu, A. (2011). Statistică aplicată în ştiinţele sociale. Institutul European.

Cristea, S. (1998). Dicționar de pedagogie. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Drăgan, I. și Nicola, I. (1993). Cercetarea psihopedagogică. Tg. Mureș: Tipomureș.

Fond-Harmant, L.; Gavrila-Ardelean, M. (2016). The contribution of the human development theory for the education and mental health of the child, Journal Plus Education, 14(3): 174-181.

Gavrila-Ardelean, M. (2018). Building Competencies, Experiences and Questions for Mental Health Specialist. Educația Plus, 21(3), 163-166.

Gavrila-Ardelean, M. (2014). Study Type Determinants Deviant Behavioral Disorders In Teenagers From Different Residential Areas. Educația Plus, 10(1), 232-238.

Globu, N. (2019). Parteneriatul școală-familie-condiție în calitatea educației. Accesat la 15.06.2020. https://ibn.idsi.md/vizualizare_articol/81101.

Goian, C. (2019), Parents counseling for improving the capacity of socialization of their preschool children, in Journal Plus Education,vol, XXV, 122-131.

Harris, A. and Godal J. (2007). Engaging parents in raising achivement- Do parents know they matter. Accesat la 20 mai 2020, https://www.researchgate.net/.

Kulcsar, T. (1978). Factorii psihologici ai reuşitei şcolare. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Larousse. Dicționar de Psihologie (1997), București: Univers Enciclopedic.

Legea educației naționale nr. 1/2011.

Lupu, D. A. (2011). Implicațiile activităților de consiliere psihopedagogică asupra diadei stimă de sine-reușită școlară. Brașov: Editura Universității Transilvania din Brașov.

Mahler, F. (1977). Sociologia educației și învățământului. Antologie de texte contemporane de peste hotare. București: Editura Didactică și Pedagogică.

Maccoby, E. and Martin, J. (1983). Socialization in the context of the family: parent-child interaction. New York: Ed. E.M.Hetherington.

Mitrofan, I. și Mitrofan, N. (1991). Familia de la A...Z. Mic dicţionar al vieţii de familie. București: Ed. Ştiinţifică.

Mitrofan, I. și Ciupercă, C. (1997). Psihologia relațiilor dintre sexe. București: Alternative.

Mitrofan I. și Ciupercă, C. (2002). Psihologia vieții de cuplu. Între iluzie și realitate. București: SPER.

Montessori, M. (2006). (2006). Mintea absorbantă. (trad. Căpraru Marcel). Drobeta Turnu-Severin: Editura Didactică și Pedagogică.

Nicola, I. (2003). Tratat de pedagogie școlară. București: Aramis.

Osterrieth, P. (1976). Introducere în psihologia copilului. București: Editura Didactică şi Pedagogică.

Otovescu, C., & Otovescu, A. (2019). The Depopulation of Romania–Is It an Irreversible Process?. Revista de Cercetare si Interventie Sociala, 65, 370-388.

Otovescu, A. (2017). Conservarea identității culturale în mediile de imigranți români din Europa. București: Editura Academiei Române.

Stănciulescu, E. (1997). Sociologia educaţiei familiale Volumul I: Strategii educative ale familiilor contemporane. Iași: Polirom.

Stănciulescu, E. (1998). Sociologia educaţiei familiale Volumul II: Familie și educație în societatea românească. Iași: Polirom.

Tiron, E. ( 2000). Elemente de socio-psiho-terapie. Iași: Ed. Gh. Asachi.

Trancă, L. M. (2014). Disfunctions in workaholics’ families. In Runcan, P.L., Rață, G., Iovu, M.B. (ed.). Child & Family Welfare. Newcastle upon Tyne, UK: Cambridge Scholars Publishing. 41-50.

Trancă, L. M. (2020) Role of Social Workers and Current Difficulties Faced by Social Workers in the Prevention of School Dropout in Western Romania. Social Work Review. 19 (1): 157-168. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=851075.

Tudorel, O., Vintila, M., Vlaicu, L, Balauta, D., Goian, C., Rusu, A., (2018), Romanina version of the Internet Addiction test: Psychometric properties and cross-gender invariance, in Journal of Mental Health and addiction, 17, 234-246.

Turcu, F. și Turcu, A. (1999). Fundamentele psihologiei școlare. București: ALL.

Vasile, M. (2014). Introducere în SPSS pentru cercetarea socială. Iași: Polirom.

Vincent, R. (1972). Cunoaşterea copilului. București: Editura Didactică şi Pedagogică.

Vintila, M., Tudorel, O., Goian, C. Barbat, C., (2018, Determining the structure of smartphone addiction sclae: a bifactor model analysis, in Current Psychology, 40, 1107-1114.

Vintila, M., Tudorel, O., Goian, C. Barbat, C., (2018, Determining the structure of smartphone addiction sclae: a bifactor model analysis, in Current Psychology, 40, 1107-1114.

Vlăsceanu, L. și Zamfir, C. (1998). Dicţionar de sociologie. București: Babel.

Voinea, M. (1978). Familia și evoluția sa istorică. București: Ed. Științifică și Enciclopedică.

Downloads

Published

2021-04-21