CONTEMPORANEOUS ORIENTATIONS IN THE SCIENCE PHILOSOPHY AND THE HISTORICAL EDUCATION RESEARCH
Abstract
Our study interprets some of the contemporaneous orientations in the science philosophy, asserted and disputed in the second half of the 20-th century and the beginning of this century. The purpose of this approach consists to derive those connotations on the reflection and the epistemological substantiation of the pedagogy, as a field of the socio-human consciousness. This paper assesses and presents four relevant contributions to the science philosophy from the view of their connotations on the theoretical and methodological orientations concerning the importance and the specificity of the historical research in education.ÂReferences
Avanzini, G., 2004, Regard critique sur l’instrumentation conceptuelle de l’Education nouvelle, Université Louis Lumière, Lyon II. Bachelard, G., (1993). La formation de l'esprit scientifique, Vrin, Bibliothéque de textes philosophiques, Paris.
Blaug, M., (1993). Paradigme È™i programe de cercetare în istoria È™tiinÈ›elor economice în Filosofia È™tiinÈ›ei economice. Antologie, de D. Hausman, Humanitas, BucureÈ™ti, 1993. Bourdieu, P., (1984). Homo Academicus, Minuit, Paris. Broglie, L., (1980). Certitudinile È™i incertitudinile È™tiinÈ›ei, Editura Politică, BucureÈ™ti. Bunge, M., (1984). Știință È™i filosofie, Editura Politică, BucureÈ™ti. Charlot, B., (1995). Les sciences de l’education: un enjeu, un defi, ESF, Paris Csorba, D., (2011). Școala activa. Paradigmă a educaÈ›iei moderne. Editura Didactică È™i Pedagogică R.A., BucureÈ™ti. Dott, Jr., Robert; Roger Batten, (1976). Evolution of the Earth (Second Edition) McGraw-Hill, Inc. Einstein, A., (2008). Cuvinte memorabile, Editura Humanitas, BucureÈ™ti. Feyerabend, P.K., (1979), Contre la méthode, traducere de B. Jourdan È™i A. Schlumberger, Editions du Seuil, Paris. Flonta, Mircea. (1981). Despre radacinile istorice si destinul “Logicii cercetariiâ€.ÃŽn: POPPER, Karl R. Logica cercetarii. Bucuresti: Editura Stiintifica si Enciclopedica. Florian, M., (2002). ExperienÈ›a ca principiu de reconstrucÈ›ie filosofică, Editura 100+1 Gramar, BucureÈ™ti Ganseth, F., Despre metodologia cercetărilor în Logica È™tiinÈ›ei, Editura Politică, BucureÈ™ti, 1970. Godfrey-Smith, P., (2012). Filosofia È™tiinÈ›ei. O introducere critică în teoriile moderne, Editura Herald, BucureÈ™ti. Imre Lakatos ÅŸi Alan Musgrave (Ed.), (1970). Criticism and the growth of knowledge, Cambridge University Press. Kuhn, Thomas, (1970). Structura revoluÅ£iilor ÅŸtiinÅ£ifice, trad., Editura ÅŸtiinÅ£ifică ÅŸi enciclopedică, BucureÅŸti. Lakatos, I., (1994), Falsification and the methodology of scientific research programmes, în Histoire et méthodologie des sciences, de I. Lakatos, trad. de C. Malamoud È™i J.F. Spitz, p.1-146, Machlup, F. (1978), Methodology of Economics and Other Social Sciences, Academic Press, New York. Piaget, J., (1967) Logique et connaissance scientifique, Gallimard, Encyclopedie de la Pléiade, Paris. Pisoschi, A., Dobrescu, E., (2006) Detalii privind cercetarea, dezvoltarea ÅŸi inovarea, în Revista de politica ÅŸtiinÅ£ei ÅŸi scientometrie , 4(1). Popper, K., (1970), Logica cercetării È™tiinÈ›ifice, Editura ȘtiinÈ›ifică È™i Enciclopedică, BucureÈ™ti. Wulf, C., (1995). Introduction aux sciences de l'éducation, Armand Colin, Paris.