Developing Reading Skills in Pre-primary and Primary School Education

Authors

  • Larisa Ileana Casangiu Associated Professor PhD, Universitatea Ovidius, Constanta
  • Mariana NOREL Transilvania University of BraÈ™ov

Keywords:

reading skills, pupil/student, development,

Abstract

The present course aims to present techniques and specific ways that can be used for developing reading skills in pre-primary and primary school education. Over time, a lot of these techniques have already been validated with positive results. Recently, we proposed strategies that have been adapted to the current educational needs. However, it is anticipated that the reading act should be introduced already from a very young age such as prenatal stage. Depending on the stage of intellectual development of the child (developmental stages described by Jean Piaget), parents and those in care of the children should gradually strengthen the development of reading through concerted efforts. Additionally, some of the techniques presented in this article undertake the stimulation of reading for students in secondary school, through becoming more self-motivated and developing a routine of reading, therefore becoming a sine qua non element of the adult's lifestyle. These techniques were applied by a lot of our (former) students enumerated at the end of this article.

References

Barthes, Roland, Plăcerea textului, în româneşte de Marian Papahagi, Ed. Echinox, Cluj-Napoca, 1994

Casangiu, Larisa Ileana, Literatură română şi literatură pentru copii. Note de curs şi sugestii de lecturi plurale ale unor opere, ediţia a II-a revizuită şi adăugită, Editura Nautica, Constanţa, 2007

Casangiu, Larisa-Ileana, Repere în organizarea procesului didactic la disciplina Limba şi literature română, în învăţământul primar (ediţia a II-a revizuită şi adăugită), Editura Nautica, Constanţa, 2009

Cerghit, Ioan, Metode de învăţământ, Ediţia a IV-a revăzută şi adăugită, Ed. Polirom, Iaşi, 2006

Houellebecq, Michel, Platforma, în româneşte de Emanoil Marcu, Ed. Polirom, Iași, 2003

Egan, Kieran, Predarea ca o poveste. O abordare alternativă a predării şi a curriculum-ului în şcoala primară, Ed. Didactica Press, Bucureşti, 2007

Petrea, Irina, Și tu poți fi supernanny 1. Cum să-ți crești copilul, Ed. Trei, București, 2012

Popescu, Elena, Cum să ne creștem copiii bine, Ed. Booklet, București, 2000

Roşca, Elisabeta; Lăzărescu, Rodica, Lectura ca aventură didactică, în: Tribuna învăţământului, nr. 948 (2829), 5-11 mai 2008

Santagostino, Paola, Cum să te vindeci cu o poveste, în românește de Corina Popescu, Ed. Humanitas, Bucureşti, 2008

Schwartz, B., Educaţia mâine, E.D.P., Bucureşti, 1976

Cerghit, Ioan, Metode de învăţământ, Ediţia a IV-a revăzută şi adăugită, Ed. Polirom, Iaşi, 2006

Downloads

Published

2019-04-30