ROMANIAN EDUCATION REFORM BETWEEN POLICY AND ACTION

Authors

  • Adriana Nicu „Lucian Blaga” University of Sibiu, Romania

Keywords:

reform, educational policy, politics, action, governance

Abstract

The article presents an overview of the Romanian educational system reforms after 1989 to the present. Analysis of educational reform over 25 years was carried out in relation to educational policy documents. Also, I delimited the previous reforms accession Romania at the EU and of the reforms postaccession Romania at the EU. The problem we face is translating these policies into educational practices. The purpose of this article is to highlight of the educational policy from this period, and the reasons why a lot of this policies have failed. The main cause that makes difficult the road from solutions developed on paper to the classroom is excessive politicization of education. Keeping the centralizing policies and the inability of assuming governance model is a severe barrier to the evolution of Romania. The education reform must be a political action of conjugation of the effort of the experts and long-term political commitment.

References

Aguerrondo, I., (2010), Retos de la calidad de la educación: perspectivas Latino-americanas, UNESCO. Cerghit, I., Vlăsceanu, L., (coord.)(1988), Curs de pedagogie, Editura Universității din BucureÈ™ti, BucureÈ™ti. Champy, Ph., Étévé Ch., (coord.)(2005), Dictionnaire encyclopedique de l'education et de la formation, Éditeur: Retz, Paris. ChiÅŸ, V., (1998). Sisteme educaÅ£ionale contemporane: structură, conducere ÅŸi paradigme ale reformei, „Tribuna ÃŽnvăţământuluiâ€, 9, Nr. 415 – 416. Clausse, A. (1972), Philosophie et méthodologie d'un enseignement rénové, Colin-Bourrelier Dobrotă, C. È™.a. (2011), Guvernanță universitară, Unitatea Executivă pentru FinanÈ›area ÃŽnvățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării È™i Inovării, BucureÈ™ti. European Commission (2001) European Governance: a White Paper, Brussels, Commission of the European Communities. Eurydice, (1996), Dix annees de reformes au niveau de l'enseignement obligatoire dans l'Union europeenne. Faure, Ed. È™. a., (1974), A învăța să fii, Editura Didactică È™i Pedagogică, BucureÈ™ti. Korka, M., (2000), Reforma învățământului de la opÈ›iuni strategice la acÈ›iune, Editura Punct, BucureÈ™ti. Miclea, M. (2007) (coord.), România educaÈ›iei, România cercetării. Raportul Comisiei PrezidenÅ£iale pentru analiza ÅŸi elaborarea politicilor din domeniile educaÅ£iei ÅŸi cercetării. OECD, (2015), Perspectives des politiques de l’éducation 2015: les réformes en marche, http://www.keepeek.com/DigitalAssetManagement/oecd/education/perspectives-des-politiques-de-leducation-2015_9789264227330-fr#page1 Nicu, A. (2013), Politici educaÈ›ionale. Repere teoretice È™i pragmatice, Editura ASCR, Cluj-Napoca. Sandi, A.-M., Moarcăș, M., (2007), România. Notă privind politicile educaÈ›ionale, Raportul Băncii Mondiale. Vlăsceanu, L., 2008, Introducere în metodologia cercetării sociologice, Editura Universității din BucureÈ™ti, BucureÈ™ti. ***, (1979). DicÈ›ionar de pedagogie Editura Didactică È™i Pedagogică, BucureÈ™ti. ***, (2009). Strategia EducaÅ£ie ÅŸi cercetare pentru societatea cunoaÅŸterii (2009-2015) http://www.ecdl.ro/uploads/articole/resources/files/Educatie_si_Cercetare_pe ntru_Societatea_Cunoasterii.pdf ***, (2015). Strategia naÈ›ională de învățare pe tot parcursul vieÈ›ii (20152020) http://www.edu.ro/index.php/articles/23305 ***, (2015). Strategia privind reducerea părăsirii timpurii a È™colii în România, http://www.edu.ro/index.php/articles/23305

Downloads

Published

2017-04-12