TEACHERS’ COMPETENCE
Abstract
In any field or profession we speak about a system of general and specific competences, the acquirement and development of these competences being a continuous process, the knowledge and capacities an individual owns enhancing and enriching, permanently reorganizing as the professional experience grows.
The achievement and the development of the teachers’ competence represent the basic requirement of the teachers’ initial and permanent training. This article tries to reveal ways to improve the training of the future teachers.
References
BalaÅŸ, E. (2010), Pregătirea inÅ£ială a studentului pentru profesia didactică, Arad, Editura Universităţii “Aurel Vlaicuâ€.
Bocoş, M. (2002), Instruire interactivă. Repere pentru reflecţie şi acţiune, Cluj – Napoca, Editura Presa Universitară Clujeană
Diac, G. (2009), “Personalitatea cadrului didactic†în Cucoş, C. (coord.). Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si grade didactice. ediţia a III-a. Iaşi, Editura Polirom
Dillon, J.T. (1988), Questioning and Teaching: a Manual of Practice, London, Croom. New York, NY: Teachers College Press
Johnson, D. W., ÅŸi Johnson, R. T. (2009), “Energizing Learning: The Instructional Power of Conflictâ€, Educational Researcher, 38: 37-51, www.sagepub.com
Kolb, D.A. (1984), Experiential Learning, Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Lave, J.; Wenge, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge, Cambridge University Press
Momanu, M. (1998), „Aspecte conflictuale ale situaÅ£iei pedagogiceâ€, în Stoica-Constantin, A. ÅŸi Neculau, A. (coord.), Psihosociologia rezovării conflictului, IaÅŸi, Editura Polirom
Neacşu, I. (1999), Instruire şi învăţare, Bucureşti, Editura Didactică şi Pedagogică
Neculau, A (1998), „Conflictul socio-cognitivâ€, în Stoica-Constantin, A. ÅŸi Neculau, A. (coord.), Psihosociologia rezovării conflictului, IaÅŸi, Editura Polirom
Pânişoară, I.-O. (2003b), Comunicarea eficientă. Metode de interacţiune educaţională. Iaşi, Editura. Polirom
Pânişoară, I.-O. (2008), Comunicarea eficientă, ediţia a III-a, revăzută şi adăugită. Iaşi, Editura Polirom
Ştefan, M. (2011), Dezvoltarea competenţei de învăţare autonomă la studenţi. Tteză de doctorat, Universitatea din Bucureşti, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei
*** Dicţionarul explicativ al limbii române. (2000). Bucureşti, Editura Univers Enciclopedic