Being a Teacher in the Inclusive School

Authors

  • Toader Pălășan Transilvania University of Brasov
  • Ramona Henter Transilvania University of Brasov

Keywords:

inclusive education, integrated education, children with SEN

Abstract

Why this topic? Because our official statistics force us to talk abou it - almost 20% of school age children are not enrolled in the educational system. Measures taken have not proven to be viable solutions. We propose a responsible approach of dropout by extending the term inclusive school and adressing the inclusive teacher‟s skills. To promote inclusive classes or schools means a win for all students and teachers. I submitt to your reflection two concepts that are commonly used in meetings, debates and events that have been discussing (for more than ten years) the need for change in education. These concepts are 'integration' and 'inclusion', often used indiscriminately. Inclusive education reflects the values of a fair and democratic society that offers everyone equal opportunities to enjoy human rights and human development goals [6]. In other words, `inclusion` emphasizes the idea that schools and education in general must change and adapt to student needs, must value diversity and find solutions to the needs of different types of learners, while `integration` signals the need do something for the marginalized population - individuals or groups - by the standards and conditions of the dominant social group.

References

Buchberger, F., Campos, B.P., Kallos, D., Stephenson, J. (eds.) (2001). Green Paper on Teacher Education in Europe (Cartea verde a educaţiei şi formării profesorilor, în Europa)

COM, 2007/392, Rolul cadrelor didactice în integrarea socială a copilului cu dizabilități (Proiect finanțat de Guvernele : Islandei, Principatului Lichtenstain și Norvegia, prin Mecanismul financiar al Spațiului Economic European)

COM. (2012). Avizul Comitetului Economic și Social European privind Comunicarea Comisiei către Consiliu, Parlamentul European, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor – Regândirea educației – investiții în competențe pentru rezultate socio-economice mai bune, [Jurnalul OficialC 327, p. 58–64].

Edwards, A., Gilroy, P. and Hartley, D. (2002). Re-thinking teacher education:collaborative responses to uncertainty. London: Routledge/Falmer

Iucu, R. (2005, 2007). Formarea iniţiala și continua a cadrelor didactice – sisteme, politici, strategii, Editura Humanitas,București

MEN, UNICEF (1999). Dezvoltarea practicilor incluzive în şcoli. Ghid managerial, MEN şi UNICEF, București.

Pălășan, T. (2009). Strategii de formare a cadrelor didactice- pași spre profesionalizare, Editura Universității din București

Păun, E. (2002). Profesionalizarea carierei didactice, în „Standarde profesionale pentru profesia didactica‖, Consiliul National pentru Pregatirea Profesorilor, Bucuresti

Stayton, V. D., McCollun, J. (2002). Unifying general and special education: What does the research tell us? Teacher Education and Special Education, 25 (3)

UNESCO. (1995). Pachetul de resurse UNESCO pentru instruirea profesorilor, Cerinţe speciale în clasă, Bucuresti

UNESCO. (2002). Ghid pentru profesori, Să intelegem şi să raspundem la cerinţele elevilor în clasele incluzive, publicat de UNICEF, traducere UNICEF, RENINCO, MEC, Ed. ROMEDIA, Bucuresti

Vrăsmaş, T. (2010). Incluziunea școlară a copiilor cu cerințe educaționale speciale.Aspiraţii şi realităţi, București, Ed Vanemonde

Downloads

Published

2015-09-03